loading...

اطلاعات صنعتی

بازدید : 450
چهارشنبه 6 مهر 1401 زمان : 9:55

در این پست در مورد مقرراتی که برای سطح نویز ژنراتورها در انواع مختلف آن ها و تعیین محدوده مجاز آن صحبت کرده ایم.

بدون شک، ژنراتورها در زمان حاضر تبدیل به دستگاه های ضروری شده اند. ژنراتورها تقریباً در همه جا از منازل، ادارات گرفته تا صنایع قابل استفاده هستند. اما اکثر ژنراتورها با صدایی همراه هستند که به دلیل عملکرد آن تولید می شود. این صدا می تواند برای گوش انسان مضر باشد و منجر به مشکلات متعددی شود. به همین دلیل است که هیئت مرکزی کنترل آلودگی (CPCB) سطح صدای مجاز در هند را برای مناطق مختلف تعیین کرده است. بنابراین افراد بهتر است تا توجه کافی به راهنمای خرید ژنراتور داشته و باید از این حد مجاز صدا اطلاع داشته باشند تا بتوانند ژنراتور ایده آل و مناسب منطقه و موقعیت خود را انتخاب کنند. در این مقاله، انواع ژنراتورها را از نظر میزان نویز شرح می‌دهیم و به شما در انتخاب مناسب‌ترین ژنراتور برای پاسخگویی به نیازتان کمک می‌کنیم.

سطح نویز چیست؟

هر صدای ناخواسته ای که باعث آزار، تحریک و درد گوش انسان شود، نویز نامیده می شود. نویز بر حسب دسی بل (A) اندازه گیری می شود که بلندی صدا را نشان می دهد. سطح نویز به سطوح دسی بل سر و صدایی اطلاق می شود که توسط هر وسیله یا ماشینی تولید می شود. به طور کلی، گوش انسان می تواند سطوح سر و صدا تا 85 دسی بل را تحمل کند و هر چیزی فراتر از آن می تواند بر بهره وری و همچنین کیفیت زندگی آنها تأثیر بگذارد. سطح دسی بل صداهای معمولی بالای 80 دسی بل به عنوان صدای بلند در نظر گرفته می شود در حالی که سطوح دسی بل صداهای رایج بین 100 تا 125 دسی بل به عنوان صدای اذیت کننده نامیده می شود. بنابراین، تمام ماشین‌هایی که در یک منطقه کار می‌کنند باید صدایی در حد مجاز تولید کنند تا آسایش مردم اطراف حفظ شود.


سطح صدای مجاز در هند


CPCB سطح صدای مجاز در هند را برای مناطق مختلف تعیین کرده است. در مناطق صنعتی حد مجاز 75 دسی بل برای روز و 70 دسی بل در شب است. در مناطق تجاری 65 دسی بل و 55 دسی بل است در حالی که در مناطق مسکونی این میزان در روز و شب به ترتیب 55 دسی بل و 45 دسی بل است. به‌علاوه، دسته‌ای به نام منطقه خاموش وجود دارد که شامل مناطقی می‌شود که در 100 متری محوطه مدارس، دانشگاه ها، بیمارستان‌ها و دادگاه‌ها قرار دارند. حد مجاز صدا در این منطقه 50 دسی بل در روز و 40 دسی بل در شب می باشد.

سطح صدای ژنراتور قابل قبول


طبق دستورالعمل های CPCB، حداکثر سطح صدای مجاز دیزل ژنراتور برای ژنراتورهای جدید با ظرفیت نامی تا 100075 KVA دسی بل (A) است. علاوه بر این، باید یک محفظه صوتی (کانوپی سایلنت) برای ژنراتور دیزل وجود داشته باشد. محفظه کاهش نویز ژنراتور به بهبود شرایط ایجاد آلودگی صوتی کمک می کند. محفظه از مواد عایق صوتی ژنراتور ساخته شده است که آلودگی صوتی را کاهش می دهد تا اطمینان حاصل شود که مزاحمتی برای همسایه ها ایجاد نمی کند. سطح صدای قابل قبول ژنراتور مجموعه های دیزل ژنراتور مورد استفاده برای مصارف خانگی 90-85 دسی بل (A) است.


محفظه آکوستیک چیست؟


اکثر ژنراتورها دارای محفظه های صوتی هستند. این محفظه ها اساسا یک جعبه با ساختار مهندسی است که نویز تولید شده توسط دستگاه محصور در آن را کاهش می دهد و به حداقل می رساند. محفظه آکوستیک برای دیزل ژنراتور صدای تولید شده توسط آن را کاهش می دهد تا باعث اذیت شدن افراد نزدیک آن نشود.


انواع ژنراتورها از نظر میزان نویز


بر اساس استانداردهای سطح صدای ژنراتور، سه نوع ژنراتور وجود دارد:

• ژنراتورهای بی صدا یا عایق صدا
• ژنراتورهایی با سطح نویز کمتر از ۷۵ دسی بل
• ژنراتورهایی با سطح نویز کمتر از 120 دسی بل

1. ژنراتورهای بی صدا یا عایق صدا
ژنست های بی صدا ژنراتورهایی هستند که دارای محفظه عایق صدا هستند. محفظه ژنراتور عایق صدا حاوی مواد کامپوزیتی است که شامل مواد سختی است که برای انعکاس صدا به درون است و متخلخل می باشد و همچنین مواد انعطاف پذیری دارد که نویز را جذب کرده و به انرژی گرمایی تبدیل می کند. به این ترتیب می توان از آلودگی نویز در محیط ژنراتور جلوگیری کرد. ژنراتورهای بی‌صدا برای استفاده در مناطق آرام مانند مدارس، بیمارستان‌ها، دادگاه‌ها و غیره ایده‌آل هستند. آنها دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت جرقه، خاموش شدن خودکار در صورت کم بودن روغن و داشتن پوشش کاملاً بسته هستند. حتی اگر به دیزل ژنراتورهای بی صدا نزدیک باشید، کار کردن در نزدیکی آنها آسان و راحت است.
2. ژنراتورهایی با سطح نویز کمتر از 75 دسی بل
طبیعی است که هر چه توان خروجی بیشتر باشد، صدای ژنراتور بیشتر می شود. بنابراین، اگر ژنراتوری با ظرفیت نامی بالاتر می‌خواهید، باید برای مقابله با مسائل نویز نیز آماده باشید. معمولاً ژنراتورهایی با سطح نویز کمتر از 75 دسی بل می توانند در مناطق تجاری کاربرد داشته باشند، زیرا تقاضا برای توان خروجی زیاد است.
3. ژنراتورهایی با سطح نویز کمتر از 120 دسی بل
ژنراتورهایی که سطح نویز بالاتر از 75 دسی بل و کمتر از 120 دسی بل دارند، برای استفاده در مناطق صنعتی ایده آل هستند. اگرچه نویز بیشتری نسبت به سایر ژنراتورها تولید می کنند، اما می توانند توان خروجی بیشتری را ارائه دهند که برای شرکت ها و صنایع بزرگ تولیدی ضروری است. به همین دلیل است که یک سازنده به احتمال زیاد این نوع ژنراتور را انتخاب می کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

https://dashtenourdiesel.ir

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 30
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 9
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 454
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1101
  • بازدید ماه : 573
  • بازدید سال : 10116
  • بازدید کلی : 10850
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه