loading...

اطلاعات صنعتی

بازدید : 143
يکشنبه 1 خرداد 1401 زمان : 19:08

نحوه متصل کردن ژنراتور قابل حمل به زمین

ژنراتورهای قابل حمل امکان استفاده از برق را در حال حرکت و زمانی که به شبکه برق ثابت دسترسی ندارید، به شما می دهند. این بدان معناست که می‌توانید هنگام کمپینگ، وسایل برقی را همراه خود ببرید، برق تجهیزات مورد نیاز برای برپایی مراسم فضای باز، برق مورد نیاز برای استفاده از وسایل کار از راه دور و غیره را تامین کنید.

در حالی که ژنراتورهای قابل حمل در مقایسه با سایر ابزارهای دارای موتور محرک نسبتاً ایمن هستند، اگر می‌خواهید ژنراتور را به زمین متصل کنید، نکات ایمنی مهمی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. یکی از مهمترین آنها تشخیص اینکه آیا ژنراتور شما نیاز به اتصال به زمین دارد یا خیر و دانستن نحوه انجام آن است.
همه ژنراتورهای قابل حمل نیازی به اتصال به زمین ندارند و ممکن است فقط در شرایط خاصی نیاز به اتصال به زمین داشته باشند. حتی گاهی ممکن است در زمان تعمیر دیزل ژنراتور متخصص فنی این مورد را نیز مطرح نماید.
در این مقاله، اتصال به زمین چیست، نحوه تشخیص اینکه آیا نیاز به اتصال ژنراتور قابل حمل خود به زمین دارید یا خیر و نحوه انجام ایمن آن را توضیح خواهیم داد.
آشنایی با زمین کردن الکتریکی
هنگامی که الکتریسیته از طریق مجموعه ای از سیم ها جریان دارد، همیشه به دنبال اتلاف انرژی با بازگشت به زمین است. در یک سیستم الکتریکی معمولی مانند ژنراتور، الکتریسیته از طریق سیم‌های گرم به یک سری سیم‌های خنثی جریان می‌یابد.
اما اگر برای آن مدار الکتریکی معمولی اتفاقی بیفتد، الکتریسیته از مسیری با کمترین مقاومت عبور می کند. اگر ژنراتور به زمین متصل نباشد، این مسیر با کمترین مقاومت می‌تواند به جریان یافتن الکتریسیته در مکان‌هایی که نباید باشد منجر شود که می‌تواند باعث برق گرفتگی، جرقه آتش‌سوزی یا ایجاد سایر موقعیت‌های خطرناک شود.
اتصال به زمین یک مسیر پشتیبان با کمترین مقاومت برای جریان الکتریسیته فراهم می کند. اصطلاح زمین کردن به این دلیل استفاده می شود که در بسیاری از سیستم های الکتریکی، این مسیر پشتیبان مستقیماً به زمین منتهی می شود که می تواند خطر نسبتا کمی به همراه داشته باشد.
آیا باید ژنراتور قابل حمل خود را زمین کنید؟
تمام ژنراتورهای قابل حمل برای ایمن بودن باید به زمین متصل شوند. اما اینکه آیا شما نیاز به انجام کار خاصی برای اتصال ژنراتور خود دارید یا خیر به نحوه طراحی آن بستگی دارد.
بیشتر ژنراتورهای مدرن قابل حمل به گونه ای طراحی شده اند که قاب فلزی اطراف ژنراتور به عنوان مسیری با کمترین مقاومت الکتریکی عمل می کند. در این حالت، موتور، مخزن سوخت و محفظه ژنراتور همگی به قاب متصل می‌شوند، به طوری که هر برقی که از ژنراتور خارج از سیم‌کشی جریان می‌یابد توسط قاب به زمین متصل می‌شود.
ساده ترین راه برای تشخیص اینکه آیا ژنراتور شما نیاز به اتصال به زمین دارد این است که دفترچه راهنمای کاربر را بررسی کنید. سازنده باید دستورالعمل های بسیار واضحی در مورد اینکه آیا ژنراتور شما نیاز به اتصال به زمین دارد یا خیر ارائه دهد.
اگر دفترچه راهنما را ندارید یا مشخص نیست، می توانید ساختار ژنراتور خود را نیز بررسی کنید. اگر کلید انتقال ژنراتور به شما امکان انتقال جریان را به یک هادی زمین خنثی می دهد، اجزای ژنراتور شما از یک سیستم سیم کشی جداگانه تشکیل شده اند. این بدان معنی است که شما باید ژنراتور خود را به یک میله اتصال به زمین جداگانه متصل کنید.
چگونه ژنراتور قابل حمل خود را به زمین متصل کنید.
اگر متوجه شدید که باید ژنراتور قابل حمل خود را زمین کنید، باید سوئیچ انتقال ژنراتور خود را به یک میله اتصال به زمین متصل کنید.
ابزارها و تجهیزات برای زمین کردن ژنراتور
برای اتصال به زمین ژنراتور خود به تجهیزات زیر نیاز دارید:
1. میله ارت مسی
یک میله اتصال مسی به گونه ای طراحی شده است که به داخل زمین فرستاده شود، جایی که هر جریان الکتریکی می تواند به طور ایمن از بین برود. برای بیشتر ژنراتورهای قابل حمل، شما به یک میله مسی با طول حداقل 1 متر و 20 سانت نیاز دارید، اگرچه میله بلندتر می تواند هدایت آن را به عمق زمین آسان تر کند.
2. سیم مسی ارت
سیم اتصال به زمین مسی برای اتصال پیچ اتصال زمین ژنراتور به میله اتصال استفاده می شود. مقدار سیم مورد نیاز شما به فاصله بین ژنراتور و میله مدفون شده در زمین بستگی دارد. بهتر است مقداری سیم اضافی داشته باشید، زیرا این کار می تواند راندن میله به داخل زمین را آسان تر کند.
3. ابزار سیم کش، انبردست و آچار
از این ابزارها برای جدا کردن سیم زمین مسی و اتصال آن به میله زمین و پیچ اتصال زمین ژنراتور استفاده می شود.
4. چکش یا پتک
برای وارد کردن سیم مسی ارت به زمین، به یک جسم سنگین و صلب نیاز دارید. بسته به زمین، استفاده از بیل می تواند مفید باشد.
مرحله 1: چکش کردن میله مسی ارت
میله مسی باید در زمین چکش شود یا حداقل در عمق 8 فوت دفن شود (اگرچه می توانید یک میله ا متر و 20 سانتی بخرید، اما 2 متر و 40 سانت اندازه استاندارد برای نصب در خانه است.). این عمق تضمین می‌کند که هرگونه تخلیه الکتریکی از میله زمین باعث برق‌گرفتگی افراد ایستاده روی زمین نمی‌شود. اگر در زمین های صخره ای یا صعب العبور هستید، میله را می توان تا زاویه 45 درجه چکش کرد.
مرحله 2: سیم مسی را به میله ارت وصل کنید.
از ابزار سیم کش استفاده کنید تا حدود 15 تا 30 سانتی متر عایق را از یک سر سیم مسی جدا کنید. سپس آن را به دور بالای میله زمین بپیچید، برای انجام این کار از انبردست استفاده کنید تا مطمئن شوید که به طور محکم به دور میله پیچیده شده است.
مرحله 3: ژنراتور را به میله زمین وصل کنید
می توانید ژنراتور را با استفاده از انتهای دیگر سیم مسی خود به میله اتصال متصل کنید. هنگام انجام این کار، ژنراتور باید خاموش شود.
پیچ اتصال زمین را روی ژنراتور خود پیدا کنید و مهره را کمی شل کنید. عایق انتهای سیم مسی را به اندازه 2.5 تا 5 سانت بردارید و سپس آن را با انبردست دور پیچ زمین بپیچید. پس از اتمام، مهره را سفت کنید تا مطمئن شوید که سیم محکم در جای خود باقی می ماند.
آیا باید یک ژنراتور قابل حمل را زمین کنید؟
بیشتر ژنراتورهای مدرن به صورت یک سیستم واحد طراحی می شوند، به طوری که قاب عملکردی به جای عملکردی که زمین کردن ژنراتور ارائه می دهد، خواهد داشت. اما، اگر متوجه شدید که ژنراتور شما به زمین کردن خارجی نیاز دارد، اتصال به زمین به درستی، بخش بسیار مهمی از عملکرد ایمن ژنراتور است.
زمین کردن ژنراتور قابل حمل زمانی که ابزار مناسب را در دست داشته باشید، می تواند سریع و ساده باشد. پس از اتصال به زمین، می توانید ژنراتور خود را بدون نگرانی در مورد برق گرفتگی احتمالی در صورت وجود مشکلات برق روشن کنید.
برای مطالعه مقالات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 30
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 148
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 254
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1041
  • بازدید ماه : 3401
  • بازدید سال : 12944
  • بازدید کلی : 13678
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه